28.2.22

Kemal Seyhan sergisi 'FUTUREGARDEN' Pi Artworks İstanbul'da!



Pi Artworks İstanbul, Türkiye’de çağdaş resmin önde gelen sanatçılarından Kemal Seyhan’ı galerideki dördüncü kişisel sergisiyle ağırlıyor.

Çift kavramı ve tekil olmayanın resimde ortaya çıkma potansiyeli etrafında mekana özgü bir müdahale olarak tasarlanan sergi, günlük zaman deneyiminde karmaşık heykelsi ve mimari dönüşümler ortaya çıkarıyor. 

FUTUREGARDEN’da Kemal Seyhan renk alanı, soyutlama ve pür maddesellik arasında konumlanan, geçtiğimiz on yılın öncesi döneme ait, kendine özgü siyah ve gri resimlerini izleyiciye sunuyor. Sergide, galerinin fiziksel alanı resim, nesne ve mekan arasındaki ayrımı bulanıklaştıran yerleştirmeyle bir başlangıç noktasına dönüşüyor.



Hikayenin başladığı adres Mariahilfe, Viyana şehir merkezinin güneybatı sınırı olan altıncı bölgedeki Schadekgasse 6: Galerici ve küratör Amer Abbas’ın daha önce açtığı sanat galerisiyle aynı bloktaki Abbas’a ait FUTUREGARDEN isimli kafe. Esterházypark’a bakan pencerelerden İkinci Dünya Savaşı’nın zirvesinde milliyetçilik anıtı olarak inşa edilmiş yedi kuleden biri, kötü şöhretli Flakturm (uçaksavar kulesi) görünür. 1991’de, kavramsal sanatçı Lawrance Weiner’ın geçici enstalasyon olarak kulenin tepesine yerleştirdiği “Zerschmettert in Stücke (im Frieden der Nacht) / Smashed to Pieces (In the Still of the Night)” yazılı beton yapı, kuleye yeni bir mimari anlam kazandırır; milliyetçilik sembolü olan kule savaş karşıtı bir anıta dönüşmüştür. Bu görsel atmosfer içinde, kariyerinin başlangıcı 1993’te şehrin en eski kiliselerinden Michaelkirche’teki grup sergisine uzanan Kemal Seyhan’ı on yıldan uzun bir süredir yapageldiği bir dizi eskiz üstüne çalışırken buluruz. Ardından, şehrin görsel tarihiyle diyaloğa girmenin bir yolu olarak, aynaya benzer nesneler ve resim yüzeylerinin bitişmeleri/örtüşmeleri üzerine çalışır. Buradan ilerleyerek, Seyhan yaşanılan kırılgan şimdinin kaygılarını tarif eden, onu geleneksel resmin dışında konumlayan kendine ait bir yola girer.


Kemal Seyhan, 2022, video still


İstanbul’da yaşamakta olan Seyhan, Viyana’da yaptığı FUTUREGARDEN eskizlerinden bu yana, resim sanatının amacını salt tarihsel bir biçim değil, maddi ve zamansal bir emek olarak yorumlamaya devam ediyor. Ancak, Weiner’ın sanat eserinin kalıcı olması planlanmamıştı, 2019’da lüks bir restorana ev sahipliği yapacak panoramik bir cam yapıya -Viyana’da sık sık görüldüğü gibi- yer açmak için kaldırıldı. Bu sanat eseri sanki adına uygun bir şekilde paramparça edilmişti. Kırılmalarla dolu bu zengin bağlam, Seyhan’ın FUTUREGARDEN sergisinde kendi işlerine müdahale etmesi için bir zemin hazırlıyor. Sanatçı geçmiş yıllara ait renkli işlerinin zaman bilgisini tuvalleri gri ve siyahla kaplayarak gizliyor, yüzeyde gerçek zamanın derinliğini ortaya koyacak bir patina yaratıyor – resimlerde içten dışa doğru kazı yapılmış, geriye sadece önceki katmanlardan belirsiz izler bulunan net bir boşluk kalmıştır. Böylece ortaya çıkan resimler ilişkisel bir çerçevede düzenlenerek aralarındaki ve fiziksel mekandaki boşluklar izleyiciye Seyhan'ın resimlerinin de kalıcı olarak planlanmadığını işaret ediyor, nihayetinde yalnızca eksik ifadelerin anlamlı olduğunu fark ettiriyor. FUTUREGARDEN, resmi bir nesne olarak geri vererek mekana özgü ve geçici bir yerleştirmeye dönüştürüyor. 


Kemal Seyhan | FUTUREGARDEN | 26 Şubat - 23 Nisan 2022

Pi Artworks İstanbul | Piyalepasa Bulvarı Piyalepasa Istanbul No: 32B Beyoğlu