Yüzünün
güzelliğini içinin güzelliğiyle tamamlamış şirin
bir genç kızımız olan Meryem, aynı kasabadan, ama uzunca
bi süredir İstanbul'da çalışan Mustafa'yla
evlendirilmiştir..
Belli
ki aile baskısıyla evlenmek zorunda kalmış Mustafa (Mehmet Usta),
düğün sonrası bir kaç gün kaldığı
kasabadan İstanbul'a dönmüş; zavallı Meryem'i (Zeynep
Çamcı), 'kaynata evine- kaynana eline' muhtaç, kocasız
ve boynu bükük bi şekilde ortada bırakmıştır..
'Masumiyet
timsali' taze gelin, 'Koca' denilen o boyu devrilesicenin bir gün
kendisini İstanbul'a aldıracağını ve ömür boyu mutlu
olacağını hayal ederken; öte yandan, askerden ağır
psikolojik travmalarla yeni dönmüş, kasabanın 'bıçkın'
delikanlısı Murat'ın (İsmail Hacıoğlu) sözlü
tacizlerine de katlanmak zorundadır..
Askerlik
öncesinde Meryem'le aralarında bir nevi 'sevda' durumları
yaşanmış, ama yokluğunda da onu başka bir herife kaptırmış
Murat'ın onulmaz aşk yarası, artık tam bir takıntıya
dönüşmüştür..
Beklemek
zor, umutsuzluk daha da zordur..
Meryem'in
gittikçe büyüyen 'koca hasreti', aslında memlekete
dönmeyi katiyen düşünmeyen Mustafa'nın
savsaklamalarıyla, umutsuzluğa dönüşür..
Bu
sırada aklına gelen, "O buraya gelmiyorsa şayet, ben giderim
İstanbul'a" düşüncesi, Meryem'e yeni bir umut gibi
görünmektedir..
Mommo
(2009)'daki öksüz iki kardeşin 'yürek dağlayıcı'
öyküsünden, 'görücü usulü'ne
kurban giden taze gelin Meryem'in, hasret türküsüne..
Kırsala
dair, 'dert yüklü' malum meseleleri gayet ustaca anlatmayı
sürdüren Atalay Taşdiken, ilk filmiyle yakaladığı
başarının tesadüfi olmadığını kanıtlayan Meryem'le
yeniden karşımızda..
Hâl
böyleyken, Mommo'nun, sanırım kahramanlarının çocuk
olmasından kaynaklanan duygu yoğunluğunu ve 'masalsı' atmosferini
burada bulamamak, insana biraz hayal kırıklığı yaşatmıyor da
değil doğrusu..
Atalay
Taşdiken'in oyuncu yönetimi -beklendiği gibi- yine kusursuz
görünürken, özellikle Zeynep Çamcı ile
kayınpederi canlandıran Mustafa Uzunyılmaz'ın performanslarının
filme katkısı büyük..
Kurmacanın
'sağlam' duruşunu, gerçeğin aniden inen tokadıyla -son
anda- bozarak seyircisini şaşırtan film, bir nevi 'yabancılaştırma
efekti' sağlayan bu ilginç finaliyle de övgüye
değer..
Farklı
derecelerdeki varyasyonlarıyla dünya ölçeğinde de
karşılaşılan, 'toplumun kadına dayattığı davranışlar ve
vazifeler' gerçeğinin en vahim halleriyle cebelleşen Türk
kadınının mevcut durumunu, bağırıp çağırmadan, ama tüm
sarsıcılığıyla bir kez daha hatırlatan bir yapım Meryem..
Öte
yandan -filmin de işaret ettiği gibi- kırsal kesimde daha da
boğucu hale gelen bu baskının, kadın kısmı kadar, erkek
taifesini de zorladığı yadsınamaz bir gerçek..
Kendilerine
ya da oğullarına gelin değil de, evlerinde ırgat misali çalışacak
kadın arayan 'erkek tarafı'nın, oğullarına baskı uygulayarak,
onu ailenin menfaatine uygun biriyle evlenmeye mecbur kıldığına
tanık oluyoruz..
Elbette
bu cendereden kurtulmak oğlan için çok daha kolaydır..
Ancak
kadının, kaderine boyun eğmekten gayrı çaresi yoktur..
Tabii
ki şayet, 'kötü kadın' damgası yemeyi, dışlanmayı
hatta -töre gereği- öldürülmeyi göze
alamıyorsa..
3.5 / 5
Senaryo
ve Yönetmen: Atalay Taşdiken
Oyuncular:
Zeynep Çamcı, İsmail Hacıoğlu, Mustafa Uzunyılmaz, Mehmet
Usta
Yapım:
2013, Türkiye